Mindfulness kan hjælpe børn

Hvordan mon vores voksne liv ville være anderledes, hvis vi havde lært om mindfulness som børn?

Mange af os har først hørt om og prøvet mindfulness meditation, godt inde i voksenalderen, for ikke at nævne godt inde i et hektisk og stressende voksenliv.

Mange gentagelsesmønstre og besværlige vaner skabes allerede i folkeskolen, når børn forsøger at jonglere mellem lektier, terminsprøver og eksaminer, samtidig med at de skal navigere i gruppepres og forældreengagement (enten for meget eller for lidt).

I USA har et program kaldet Mindful school været medvirkende til at ændre dette ved at indføre mindfulness til skoleelever allerede i første klasse…

og det gør en forskel.

Skoler har i samarbejde med University of California, for nyligt gennemført den største kontrollerede undersøgelse af mindfulness og børn til dato. Forskere udvalgte 915 børn til enten en behandling eller som kontrolgruppe. Deltagere i behandlingsgruppen fik fire timers mindfulness træning over seks uger, mens kontrolgruppen fortsatte med almindelig undervisning i deres almindelige klasser.

Ved afslutningen af ​ seks-ugers programmet, viste resultaterne, at børnene i Mindfulness gruppen oplevede betydelige forbedringer i adfærd – især hvad angik opmærksomhed og sociale færdigheder – i forhold til kontrolgruppen.

Disse resultater er temmelig bemærkelsesværdige, og tyder på, at mindfulness praksis ikke behøver at være særligt tidskrævende for at påvirke børns adfærd.

Hvis du vil læse mere om undersøgelsen, kan du hente yderligere oplysninger på mindfulschools.org.

Scroll to Top