Den bedste og sikreste vej ud af stress handler om gode og sunde relationer

[et_pb_section bb_built=\”1\”][et_pb_row][et_pb_column type=\”2_3\”][et_pb_text admin_label=\”Inderst inde ved …\” _builder_version=\”3.2.2\”]

Inderst inde ved de fleste af os det godt; det er de gode relationer der er vigtigst, hvad enten det er kærester, børn, venner eller gode kollegaer.

Jeg møder rigtig mange mennesker med ubalancer i livet og i langt de fleste tilfælde handler det om, at der er uoverensstemmelse mellem deres værdier og den måde de lever på. For mange mennesker har arbejdet og hverdagens travlhed taget overhånd og de nære relationer er ikke blevet plejet og vedligeholdt i en tilstrækkelig grad. Kæresteforholdet udvikler sig til forældreforhold og arbejdsfællesskab, og nære venskaber dyrkes alt for sjældent og ender op med hurtige kaffeaftaler, hvor vi sjældent får talt med hinanden om hvordan vi virkelig har det.

For nylig læste jeg om en amerikansk undersøgelse, hvor man i flere årtier havde interviewet mænd og deres familier i forhold til, hvad de mente gav dem god livskvalitet.

Som unge satte mændene rigdom, status, berømmelse, gode jobs som nogle af de vigtigste værdier.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=\”1_3\”][et_pb_image _builder_version=\”3.2.2\” src=\”https://humansupport.dk/wp-content/uploads/2018/11/hrwrhwr.png\” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=\”4_4\”][et_pb_text admin_label=\”Efter mange år …\” _builder_version=\”3.2.2\”]

Efter mange år med spørgeskemaer og personlige interviews med både mændene og deres familier viste det sig dog, at det var nogle helt andre faktorer, der havde været vigtige:

  1. Sociale forbindelser havde været helt essentielle for deres livskvalitet, glæde og evne til at tackle vanskelige situationer i livet som eksempelvis sygdom.
  2. Det handlede ikke om, hvor mange venner mændene havde, men derimod kvaliteten af venskabet. Det samme gjaldt kærlighedsforhold og romantiske forbindelser, hvor konfliktfyldte parforhold og relationer blev beskrevet som en væsentlig faktor, der havde påvirket i en negativ retning, hvilket vi også ved er særdeles stressende.
  3. Ensomhed viste sig også at være en direkte kilde til sorg og fysiske skavanker. Det går ud over vores evne til at være skarp og tænke klart. Fysikken påvirkes samtidig og giver psykosomatiske symptomer samt sygdom, hvilket blandt andet skyldes usund livsstil og dårligt immunforsvar.

Undersøgelsen viste klart og entydigt, at gode og sunde relationer gav den bedste livskvalitet, og vi ved, at der er en meget stærk sammenhæng mellem livskvalitet og stress. Så en af de væsentlige veje ud af stress handler om at værne om de nære relationer til venner og familie. Ved styrkelse af de nære relationer beskytter vi desuden hjernen, hvilket giver mindre stress.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=\”OG HVORDAN GØR …\” _builder_version=\”3.2.2\”]

OG HVORDAN GØR VI SÅ DET, LET OG PRAKTISK? – HER ER 5 GODE RÅD

  1. Værn om de gode relationer og husk, at en relation godt kan være god og værdifuld, selvom ikke alle venner kan give dig- og stille op til det, du har behov for. En ven, man dyrker sport med, kan være ligeså værdifuld som vennen, man har dybe samtaler med samt deler livets glæder og frustrationer med. Hvis vennerne ikke kan leve op til visse dele af dine behov, så brug dem og vær sammen med dem der, hvor de har deres styrker.
  2. Særligt familiekonflikter påvirker os negativt og er en af de store stressorer i livet, så ræk ud efter tabte familieforbindelser og sørg for at være sammen med familien på en måde, der ikke giver anledning til konflikt.
  3. Mange mennesker vil have god gavn af i højere grad at erstatte skærmtid med mennesketid. Tag en snak sammen om aftenen, lav noget hyggeligt sammen i stedet for bevidstløst at tænde for tv’et eller computerskærmen.
  4. Gør noget godt og livfuldt med dine venner. Det kan være at gå en god tur med sine venner, spille den ugentlige golfrunde. Se det som en mulighed for at få både motion og pleje de sociale kontakter. Eller tage en cykel- eller løbetur med en god ven i weekenden.
  5. Husk med jævne mellemrum at date din kæreste, så I får plejet jeres parforhold. Er du ikke i et forhold, så opsøg fora og aktiviteter med ligesindede.

 

Kilde: Videnskab.dk

Af Jesper Peter Rasmussen

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top