[et_pb_section bb_built=\”1\”][et_pb_row][et_pb_column type=\”2_3\”][et_pb_text admin_label=\”Er du kommet …\” _builder_version=\”3.2.2\”]

Er du kommet godt ind i det nye år? Går det godt med dine nytårsfortsætter? – Har juleferien gjort dig godt og er du kommet godt, restitueret og energifyldt tilbage på arbejdet eller er det blevet sværere at komme afsted?

Hvis du føler, at du ikke er velrestitueret, hverdagen er uoverskuelig så fortvivl ikke, for du er ikke den eneste og der er en vej ud.

Januar og februar er nemlig den meste deprimerende tid på hele året. Det er højtid for skilsmisser og jobsøgninger. Julen har for mange været en rigtig hård periode og det er ikke os alle der har kunne læne os roligt tilbage i familiens skød.

Og netop arbejdet kan måske være en god måde at komme oven på igen, det mener i hvert fald Michaela Edwards, der er ph.d. og lektor i management og organisatorisk sundhed og velvære på Lancaster University.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=\”1_3\”][et_pb_image _builder_version=\”3.2.2\” src=\”https://humansupport.dk/wp-content/uploads/2018/11/Design20uden20navn.png\” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=\”4_4\”][et_pb_text admin_label=\”Her kommer fem …\” _builder_version=\”3.2.2\”]

Her kommer fem gode råd fra forskeren om, hvordan du arbejder dig ud af din post-nytårs-krise:

 

1) Det er godt at have travlt (uden at være overbebyrdet)

Det er vigtigt, at have en travl rutine med et klart formål, uden at du bliver overbelastet.

Det er nemlig ligeså vigtigt at være beskæftiget, som det er ikke at være overbelastet.

Forskning viser, at kedsomhed på arbejdet fører til stress og træthed. Men for meget arbejde er også skidt – så pas på.

 

2) Tag kontrollen over din arbejdsdag

Forskning har længe vist, at en følelse af kontrol på arbejdet er meget vigtigt for de ansattes trivsel.

Det er ikke altid nemt at opnå i alle jobs, men evnen til at kunne skifte arbejdsopgave i løbet af dagen eller simpel indflydelse på, hvornår pausen skal holdes, eller hvor arbejdet skal laves, kan gøre en stor forskel, viser forskning.

 

3) Interesse og støtte fra din leder

At have en leder, der er aktivt interesseret i sine ansattes fysiske og mentale helbred, kan gøre en stor forskel.

Det vigtige er, at lederen er modtagelig over for de forskellige behov fra medarbejderne.

Samtidig er det vigtigt, at lederen er opmærksom på arbejdets effekt på de ansatte, skriver Michaela Edwards på theconversation.com.

 

4) Et venligt arbejdsmiljø

Støttende kollegaer i et venligt arbejdsmiljø kan gøre hele forskellen, og forskning tyder på, at fordelene ved at have gode kollegaer er overvældende.

Hvis dine kollegaer er en stor del af problemet, skal du måske tænke over, hvad dine muligheder er, og hvad der måske kan hjælpe med at gøre forholdet til dem stærkere.

 

5) Støt åbenheden

Det psykiske helbred er stadig meget tabuiseret. Mind (landsforeningen for psykisk sundhed i Storbritannien red.) skriver, at ’arbejdsgivere og ansatte føler sig bange og forvirrede ved at omgås emnet.’

At opmuntre til åbne diskussioner er måske noget af de sværeste for både ansatte og ledere.

Åbne diskussioner om mentalt helbred har heller ikke været almindelige historisk set, men hvis vi skal sikre en lighed mellem fysiske og mentale helbredsproblemer, så er det vigtigt, at vi føler os i stand til at tale om det, skriver Michaela Edwards på theconversation.com.

 

Kilde: Stressamb.dkVidenskab.dkTheconversation.com

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top