[et_pb_section bb_built=\”1\”][et_pb_row][et_pb_column type=\”2_3\”][et_pb_text admin_label=\”Vores anden efterårsartikel …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
Vores anden efterårsartikel handler om sammenhængen mellem personligt lederskab og depressive tilstande.
Der er sammenhæng mellem depressive tilstande og vores personlige lederskab, forstået på den måde at man har mistet evnen til personligt lederskab når man er depressiv. Jo tidligere du opdager den nedtrykte eller depressive tilstand, desto nemmere er det at gribe ind og sætte ind med gode strategier.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=\”1_3\”][et_pb_image _builder_version=\”3.2.2\” src=\”https://humansupport.dk/wp-content/uploads/2020/11/Design-uden-navn-19.png\” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=\”4_4\”][et_pb_text admin_label=\”Personligt lederskab handler …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
Personligt lederskab handler om at lære sig selv at kende og lytte til sig selv. Det er en vej indtil at leve i overensstemmelse med vores værdier, ønsker, drømme og mål, og det gør vi ikke når vi er depressive. Personligt lederskab handler om at blive mere tydelig på hvad vi vil, hvad vi mærker, hvad der er godt for os, hvad der ikke er godt for os og hvad vi har behov for. På det eksistentielle plan handler det om at tage ansvar for sit eget liv, vores familie og børns liv og behandle vores medmennesker ligeværdigt og med respekt. Det gør vi ved at øge vores opmærksomhed på ansvaret for eget liv, egne handlinger og på de valg som vi træffer og de valg som vi ikke træffer. I en stresset og fortravlet hverdag kan det være en stor udfordring for mange. Som alt andet kræver det motivation, vilje og engagement. At tage ansvar og træffe valg har konsekvenser – lige som det har konsekvenser ikke at tage ansvar. At undlade at vælge er også et valg.
Når du tager ansvar for dit liv og dine valg og fravalg, bliver du i højere grad i stand til at opnå et liv med kvalitet og livsglæde, idet dine beslutninger og valg bliver truffet mere overensstemmende med dine behov og værdier. Problemer forsvinder ikke nødvendigvis med det personlige lederskab, men vi bliver i stand til at identificere vores udfordringer tidligere og handle hurtigere, så vi ikke bruger for meget dårlig energi eller for mange ressourcer, med risiko for stress og depression.
Personligt lederskab handler også om at påtage sig ansvar for egne handlinger, adfærdsmønstre og egen andel af konflikter, og ikke bare skyde skylden på andre.
Nedenfor har vi listet nogle gode råd til at skærpe dit personlige lederskab og dermed holde de depressive tænker og følelser på afstand i efterårs- og vintermånederne:
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=\”2_3\”][et_pb_text admin_label=\”1. Gør ting …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
1. Gør ting der giver dig energi
Gør ting, der gør dig glad og omgiv dig med mennesker, der gør dig glad.
Noget af det første jeg siger til folk der er stressede er, at de skal fokusere på at gøre ting og lave aktiviteter der giver dem glæde og energi, sammen med mennesker der giver dem glæde og energi. Når vi har været igennem et længere stressforløb eller når vi føler os deprimerede er det jo ofte fordi vi har foretaget ting og handlinger der har drænet os for energi og måske har vi oven i købet været sammen med mennesker der stresser os. Ingen kan blive ved med at give uden også at modtage. Det er sundt at prioritere sig selv, uanset om det drejer sig om små pauser i løbet af din arbejdsdag, læse en god bog, samvær med venner og familie, motion, meditation eller noget helt andet. Det er en god ide, at sørge for at lægge gode, rare og lystbetonede oplevelser ind hver dag og have blik for dem, der allerede er. Find din egen gode balance mellem arbejdsliv og privatliv og understøt den i de valg, du foretager dig dagligt.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=\”1_3\”][et_pb_image _builder_version=\”3.2.2\” src=\”https://humansupport.dk/wp-content/uploads/2020/11/Design-uden-navn-22.png\” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=\”4_4\”][et_pb_text admin_label=\”2. Foretag dig …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
2. Foretag dig noget sammen med dem du holder af
Foretag dig noget sammen med mennesker, der giver dig glæde og energi. Når vi har været igennem et depressionsforløb, er det jo bl.a., fordi vi har gjort det modsatte og foretaget ting og handlinger, der har drænet os for kræfter, og måske har vi ovenikøbet været sammen med mennesker, der stresser os. Lidt kort og enkelt sagt: Du bliver glad, når du laver aktiviteter, der gør dig glad, sammen med mennesker, der gør dig glad. Du bliver deprimeret ved at foretage dig ting, der gør dig deprimeret, sammen med mennesker, der gør dig deprimeret.
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=\”3. Bryd de …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
3. Bryd de dårlige vaner
Når man er presset eller føler sig stresset, er man tilbøjelig til at gøre mere af det der stresser en. Det er ofte trygt at fortsætte med de vaner eller mønstre vi kender så godt og har øvet rigtig mange gange. Vi sætter måske farten op, drikker mere kaffe, spiser meget sukker, tager bilen i stedet for cyklen, ryger endnu mere osv. – alt det modsatte af hvad der er godt for én. Vær opmærksom på den dårlige spiral og bryd den, men gør det i små step. Hvis du tager det hele på en gang risikerer du nemlig at det stresser dig mere end det gavner. Få motion regelmæssigt, spis sundt og hold dig i mental god form, men husk ikke at bryde alle vanerne på en gang.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=\”2_3\”][et_pb_text admin_label=\”4. Lav en …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
4. Lav en liste over de fem ting, der presser dig mest
Du kan sandsynligvis føje flere ting til listen, men du skal vælge fem ting ud, som du vil fokusere på (det er vigtigt, at det er ting, du har indflydelse på, og at du ikke putter global opvarmning eller lignende på din liste). Hvilke muligheder har du for at skrue ned for de ting der presser dig? Er der nogle af de ting der presser dig, som du kan få hjælp til fra andre? Har du opgaver liggende som du har kigget på i ugevis, og som det ville være bedst at afslutte her og nu?
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=\”1_3\”][et_pb_image _builder_version=\”3.2.2\” src=\”https://humansupport.dk/wp-content/uploads/2020/11/Design-uden-navn-20.png\” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=\”4_4\”][et_pb_text admin_label=\”5. Afstem forventninger …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
5. Afstem forventninger med dine omgivelser
Sørg for at afstemme forventninger med dine omgivelser. Undersøgelser viser, at langt de fleste af vores forestillinger om, hvad vores omgivelser forventer af os, ikke er i overensstemmelse med virkeligheden. Så hvis du har en forestilling om at din chef forventer at du læser mails til langt ud på aftenen, fordi at han eller hun selv gør det, så er det vigtigt at undersøge om den forestilling er reel. Det gør du ved at lave nogle konkrete aftaler med din chef.
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=\”6. Prioriter din …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
6. Prioriter din dag og dine opgaver
Gennemgå din dag og dagens opgaver og prioriter det der er vigtigst og lad mindre presserende opgaver ligge. Vær i nuet og koncentrer dig om det, du sidder med i øjeblikket. En god organisering af din arbejdsdag handler også om at prioritere de mest komplekse og vanskelige opgaver tidligt på dagen, mens du fortsat er klar i hjernen og har energi.
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=\”7. Fokuser på …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
7. Fokuser på dit personlige lederskab og sig nej tak
Er du havnet i en situation, hvor du føler dig presset, så giv dig selv lov til at bevæge dig væk fra situationen, så du kan få et overblik. Spørg dig selv om det er noget du skal sige ja til, kan sige nej til eller måske er det noget, som du rent faktisk har mulighed for at sige pyt til. Det er som om vi har skabt en ja-kultur hvor vi skal sige ja til alle opgaver og overkomme alt. Det skal du ikke. Du har ret til at sige fra. Personligt lederskab handler om at føle sig fri til at sige ja tak og nej tak, og først når du gør det, kan du blive stressfri.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=\”2_3\”][et_pb_text admin_label=\”8. Tal ordentligt …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
8. Tal ordentligt til dig selv
Negativ, dømmende, vurderende og kritisk indre dialog har det med at tage til i styrke, når vi bliver pressede. Træn dig i at være tålmodig, venlig og accepterende over for dig selv. så hvis vi giver os selv flere klap på skulderen og generelt er mere accepterende og overbærende, så får vi et bedre selvværd. Og et godt selvværd lægger en god grund eller base for ikke at blive stressede.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=\”1_3\”][et_pb_image _builder_version=\”3.2.2\” src=\”https://humansupport.dk/wp-content/uploads/2020/11/Design-uden-navn-21.png\” /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=\”4_4\”][et_pb_text admin_label=\”9. Bed om …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
9. Bed om hjælp
Du kan og skal ikke klare alt selv. Vi har alle ind imellem brug for hjælp. Tænk over hvad der holder dig tilbage i forhold til at søge hjælp hos andre når du har brug for det og tænk nøje over, hvem du kan bede om hjælp i forskellige situationer. Find og navngiv dine gode hjælpere.
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=\”Det er vigtigt …\” _builder_version=\”3.2.2\”]
Det er vigtigt at du plukker i de råd som passer til dig og som vil ændre balancen i dit liv. Ikke alle råd er lige vigtige for dig, så derfor kan det være en rigtig god ide at starte med at prioritere de 5 vigtigste råd. Det skal jo helst blive en hjælp for dig og må ikke føles som et pres, hvilket bl.a. er det som det personlige lederskab handler om.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]