Dårlig søvn – Hvorfor er det så slemt?

Det er muligvis ikke nyt for dig og studiet der ligger bag er også nogle år gammelt, men ikke desto mindre rigtig vigtigt. Du kan nemlig blive syg af at sove dårligt i drømmefasen af din søvn. Urolig REM-søvn kan øge risikoen for angst og depression.

REM (Rapid Eye Movement) er den af de 5 sovefaser, hvor vi drømmer mest. Den overfladiske søvntype er vigtig. Hollandske forskere har påvist, at det også kan forringe folks evne til at overkomme følelsesmæssig smerte og derved øge risikoen for kronisk depression og angst. Denne regulering af følelser kan ved god REM-søvn rydde op i ens tanker og minder. Men når REM-søvnen forstyrres, ophober minder og tanker sig i hjernen, og følelsesmæssig smerte udløses. Forskerne konkluderede, at jo mere forstyrret REM-søvnen var, des vanskeligere havde deltagerne ved at tilsidesætte deres følelsesmæssige problemer. Resultaterne viste tillige, at ophobningen af den følelsesmæssige smerte med tiden kan blive en ond cirkel, da søvnløshed fremmer smerte, som fremmer ophidselse, som fremmer mere søvnløshed. Dette kan ifølge forskerne føre til stress, angst og depression, hvis det ikke bliver stoppet.

Det er interessant læsning, da rigtig mange af os har dårligt søvnmønster, hvor den dybe søvn ofte bliver forstyrret. For de fleste mennesker med et afbrudt søvnmønster gælder det, at de ofte vænner sig til det og at det negative søvnmønster over tid bliver ”normaliseret”. Men der er altså god grund til at tage sin søvn alvorligt, da det over tid kan have mange negative konsekvenser.

Vi skal selvfølgelig ikke male fanden på væggen, men det er vær at få styr på sin søvn.

Scroll to Top